Zeven Weerselose kameraden doen mee aan The Barrel Challenge

Sport & Vrijetijd

WEERSELO - Na een hele lange voorbereiding was het eindelijk zover. Zaterdagmorgen om 12.00 uur vertrok een groep kameraden met oude auto’s die verplicht 20 jaar of ouder zijn, technisch in goede staat en niet duurder dan vijfhonderd euro, richting Travemunde om daar op de boot te stappen naar Zweden. Voor vertrek nog eerst even met de familie en de kinderen een eitje eten bij Rob Jogems en vandaar afscheid genomen van de familie. Om 13.30 uur startten ze de auto’s richting Travemunde waar ze rond 20.00 uur arriveerden.

De groep verzamelde zich bij Fietscity Hams in Weerselo. Het was een zonnige zaterdagmorgen met een temperatuur rond het vriespunt. Dat kwam voor de deelnemers mooi uit want zo konden al een beetje wennen aan de kou. Het is in Nederland één nacht min acht graden geweest, maar in Zweden en Noorwegen is het min vijfentwintig graden. Even wennen maar dan komt het goed.

Wie gaat er allemaal mee?
Team 1 ‘De Zwikjagers 1’ is twee jaar eerder ook mee geweest. Gerton Jogems, Arjan Leus, Marcel Ottenschot, Joost Sannen is het zo goed bevallen dat ze dit jaar weer van de partij zijn. ‘De Zwikjagers 2’, Robert Bornebroek, Rob Jogems en Raymond Hams, gaan dit jaar The Barrel Challence voor de eerste keer beleven. Team 1 rijdt in een Volvo 850 en team 2 rijdt in een Volvo V70. Ook gaan er twee kameraden uit Tubbergen met hen mee: Harold Bergman en Michel Bekhuis, samen The Barrel Boys.

Raymond Hams vertelt: “We gaan allemaal bewust met een Volvo want als we pech onderweg hebben kunnen we in Scandinavië altijd aan onderdelen komen.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om zo’n tocht te maken?
Raymond: “Twee jaar geleden is team 1 geweest en nadat wij na afloop de verhalen van hun hebben gehoord hebben we vorig jaar besloten om dit jaar met een tweede auto mee te gaan. We moeten allemaal zaterdagavond in de haven zijn van Travemunde, waar alle deelnemers, 250 auto’s uit Nederland, zich verzamelen en gezamenlijk de overtocht maken. Je mag niet als colonne door Duitsland rijden, daarom vertrekt iedereen op eigen gelegenheid. Wij rijden dan wel samen, maar niet in kolonne. In totaal rijden we 4500 kilometer vanaf Weerselo. In Noorwegen, Zweden en Finland is het totaal aantal kilometers 3600 en de rit door Duitsland heen en terug 900 kilometer.”

Waar gaan jullie naar toe?
“De exacte route weten we pas bij vertrek in Scandinavië. Voor elke dag is er een opdracht. We krijgen ook een aantal foto-opdrachten. We moeten laten zien dat deze opdrachten uitgevoerd zijn. Er is nog een doe-opdracht, iets geks. Humor staat bovenaan. We kunnen hier ook prijzen mee winnen. De eerste prijs is duizend euro, de tweede prijs vijfhonderd euro en de derde prijs gratis deelnamen aan de volgende zomer/wintereditie. Deze willen wij wel heel graag winnen. Tevens is er een Barrel originaliteitsprijs en een prijs voor de grootste pechvogel.”

Wat nemen jullie allemaal mee?
“We hebben een lijst wat je allemaal mee moet nemen. Het is heel goed georganiseerd. De route die we volgen is als volgt: van Travemunde met de nachtboot naar Stockholm. Vervolgens rijden wij naar Turku Finland. Van Turku naar Oulu, daarna naar Umea. Van Umea naar Ostersunden en naar Hamar, Bergen. Vanaf Bergen gaan we weer met de boot, deze laatste vaart duurt 18 uur. We overnachten in hotels die we vooraf al geboekt hebben. Als we van de boot komen in Hirtshals/Denemarken moeten we nog 800 kilometer naar Weerselo. Zondag 27 januari komen we weer terug in Weerselo.

Je krijgt van alles via sponsoren voor elkaar. We hebben een auto gekocht die moest rose worden. Wij hadden geen ruimte om te laten spuiten. Zwager Gilbert Wennink van autoschade bedrijf Wennink uit Hengelo heeft de auto gespoten. Hij heeft ook contact opgenomen met een lakleverancier (Van Coler Up uit Rijssen) en die firma was bereid de lak te leveren.

Auto Arninkhof heeft auto onder handen genomen en voorzien van gratis winterbanden (wel in bruikleen), de geluidsinstallatie hebben we van Richard Weiden (Euronics) gekregen. Via de telefoon kunnen we verschillende sirenes laten horen, maar er kan ook muziek op gespeeld worden. Een prachtig systeem. Van de slager uit de Lutte, slagerij Lesscher, kregen we twintig rookworsten, vijftien blikken soep, vacuümverpakte bakleverworst verpakt per vier, acht metworsten, een snijplankje en we kregen nog wat extra’s mee, allemaal gratis gesponsord. We zijn alle sponsoren heel dankbaar dat ze zoveel beschikbaar hebben gesteld. Zonder hen hadden we ons dit niet kunnen realiseren.

Het eten onderweg is heel saamhorig. We hebben gelijktijdig pauze en helpen elkaar met alles. Het is daar maar vijf uur per dag licht. ’s Morgens om half tien wordt het licht en om half drie wordt het weer donker. Ik neem mijn accordeon mee en Robert, hij speelt bij de Denekamper Spatzen, neemt z’n trompet mee. We maken er een gezellige tijd van met ons allen.”

De deelnemers zijn er klaar voor en hebben er zin in.

Ine Flinkers

Sport & Vrijetijd

Thuiswedstrijd in 100e jaar voor gym- en turnvereniging Dos ’19

De gymnastiek- en turncompetitie voor het seizoen 2018-2019 is weer in volle gang. Inmiddels hebben alle rayons de voorrondes erop zitten en is het wachten welke teams er door gaan naar de finale op...
Lees verder
Sport & Vrijetijd

‘Vernieuwbouw’ Sportcomplex Dorper Esch vordert ondanks winterse omstandigheden

DENEKAMP - Er is vooraf veel over gediscussieerd over wel of niet en vervolgens over hoe dan en hoe niet, maar inmiddels ondergaat dan Sportcomplex Dorper Esch een grote ‘vernieuwbouw’-operatie en...
Lees verder
Sport & Vrijetijd

Puur enthousiasme bij de jongste CMV tijdens het eerste volleybaltoernooi

OOTMARSUM - De jongste CMV jeugd van Springendal Set-Up ’65 nam voor het eerst deel aan een toernooi in Tubbergen om daar te spelen tegen de jongste Dynamo jeugd. Het is dan toch prachtig om te zien...
Lees verder